Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2016-12-13 10:49:33 przez Administrator Systemu
Akapit nr - brak tytułu
ZANIM KUPISZ – warto zapoznać się z niniejszym artykułem
Żeby uniknąć nie przemyślanego zakupu konsument powinien przede wszystkim:
Dokładnie określić potrzeby swoje i swojej rodziny
- jakie funkcje ma spełniać kupowany towar,
- na jakich parametrach użytkowych najbardziej nam zależy,
- jakie powinny być np. jego wymiary, wygląd, kolor, itp.
Warto jest wcześniej, nie nastawiając się na żadne konkretne rozwiązania:
- obejrzeć różne oferowane artykuły,
- przeczytać dołączone do nich instrukcje,
- sprawdzić warunki gwarancji,
- wypytać sprzedawców o szczegóły działania,
- sprawdzić, jaka jest opinia o jakości danych produktów,
- porównać ceny w różnych punktach sprzedaży,
Czyli po prostu zdobyć wiedzę w dziedzinie, w którą zamierzamy zainwestować pieniądze.
Pamiętaj też:
- prawdziwa „okazja” to rzadkość; zanim skorzystasz z „promocji” – sprawdź, czy nie kosztuje Cię ona więcej niż zwykła sprzedaż w innym sklepie;
- jeśli decydujesz się na zakup, któremu towarzyszy umowa kredytowa, musisz bardzo dokładnie zapoznać się z warunkami kredytu, ustalić jakich kosztów musisz się spodziewać (zgodnie z przepisami, całkowity koszt powinien być konsumentowi jasno podany przed zawarciem umowy) i porównać je z kosztami innego sposobu pozyskania pieniędzy na ten zakup;
- często, choć nie zawsze, niska cena jest pochodną niskiej jakości; czasem warto zapłacić trochę więcej i mieć pewność, że dany towar będzie służył dłużej i bardziej niezawodnie.
Warto też porównać, jakie warunki umowy oferują nam różni sprzedawcy.
Niektórzy z nich oferują dodatkowe udogodnienia dla konsumentów, np.:
- sprzedaż na raty,
- bezpłatny transport,
- możliwość zwrotu zakupionego niewadliwego, ale też nie używanego towaru, zwykle w ciągu kilku dni (możliwość rozmyślenia się przez konsumenta).
Przed podjęciem decyzji o zakupie, warto sprawdzić te możliwości i wziąć je pod uwagę, jako istotne elementy umowy.
Dodatkowym udogodnieniem dla konsumenta jest udzielenie gwarancji, a w takim przypadku należy zwracać uwagę:
- Na ile czasu gwarant (producent, sprzedawca lub importer) udziela gwarancji. Trzeba pamiętać, że w ciągu 2 lat od wydania towaru można reklamować towar niezgodny z umową (tj. wadliwy) u sprzedawcy. Jeżeli więc gwarancja jest udzielona na okres krótszy niż 2 lata, to raczej nie jest to korzystne dla konsumenta.
- Czy gwarant faktycznie za coś odpowiada, czy być może wymieniając w dokumencie gwarancyjnym uszkodzenia i usterki, które nie są objęte gwarancją, chce przekonać konsumenta, że nie powinien w ogóle składać reklamacji.
- Czy w gwarancji przewidziano możliwość wymiany towaru na nowy, jeśli usterki się powtarzają. Często gwaranci nie przewidują takiej możliwości, co w praktyce oznacza, że dany towar będzie naprawiany po każdorazowym wystąpieniu usterki – być może w nieskończoność, a konsument musi użytkować bubla, bo nie może żądać nowego egzemplarza, ani odstąpić od umowy. W takiej sytuacji lepiej jest nie korzystać z gwarancji, ale od razu złożyć reklamację do sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową ( bo zgodnie z przepisami nawet, jeśli na towar udzielona została gwarancja – konsument nie musi z niej korzystać; może natomiast skorzystać z odpowiedzialności sprzedawcy za zgodność towaru z umową).
- Czy wskazane w dokumencie gwarancyjnym punkty serwisowe znajdują się w pobliżu miejsca zamieszkania – w przeciwnym przypadku może się okazać, że aby skorzystać z gwarancji trzeba wysłać towar na drugi koniec Polski.
- Czy warunkiem skorzystania z gwarancji nie jest zatrzymanie oryginalnego opakowania – dla konsumenta mającego małe mieszkanie przechowywanie zwłaszcza dużych pudeł, może stanowić problem.
Pamiętaj: gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.
I na koniec warto sprawdzić wiarygodność reklam i innych informacji podawanych przez sprzedawcę lub producenta towaru.
Zatem życzę wszystkim udanych zakupów.