ˆ

Wydział Budownictwa, Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Środowiska (BNŚ)

Blok przełączania pomiędzy informacjami aktualnymi i archiwalnymi

Lista informacji

Wydział Budownictwa, Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Środowiska

Akapit nr 1 - brak tytułu

Do zadań Wydziału Budownictwa, Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Środowiska (BNŚ) należą sprawy:
 

W zakresie architektury i budownictwa – BNŚ-BA:

  1. Nadzór i kontrola przestrzegania przepisów prawa budowlanego.
  2. Zatwierdzanie projektów budowlanych i wydawanie pozwoleń na budowę.
  3. Sprawdzanie projektów budowlanych w zakresie:
  4. zgodności  projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania  przestrzennego  albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu, a także wymaganiami ochrony środowiska w szczególności określonymi w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, o której mowa w ustawie prawo ochrony środowiska,
  5. zgodności  projektu  zagospodarowania  działki  lub  terenu  z  przepisami,  w  tym  techniczno-budowlanymi,
  6. kompletności projektu budowlanego i posiadania wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń oraz informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz zaświadczenia, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy prawo budowlane,
  7. wykonania - w przypadku obowiązku sprawdzenia projektu, o którym mowa w art. 20 ust. 2 ustawy prawo budowlane, także sprawdzenia projektu  przez osobę posiadającą wymagane uprawnienia budowlane i legitymującą się aktualnym na dzień opracowania  projektu  lub jego sprawdzenia-zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy prawo budowlane.
    1. Wydawanie decyzji o zmianie pozwolenia na budowę lub uchylających pozwolenie na budowę w przypadku zamiaru odstąpienia lub odstąpienia od istotnych warunków pozwolenia na budowę.
    2. Przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze budowy oraz wykonywania robót budowlanych nieobjętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę.
    3. Przyjmowanie zgłoszeń z projektem budowlanym.
    4. Przyjmowanie zgłoszenia o rozbiórce nie objętej obowiązkiem uzyskania pozwolenia na rozbiórkę oraz nakładanie obowiązku pozwolenia na rozbiórkę.
    5. Przyjmowanie zgłoszeń zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlane.
    6. Wydawanie decyzji o odmowie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę.
    7. Przenoszenia pozwolenia na budowę na rzecz innej osoby.
    8. Nakładanie w drodze decyzji obowiązku uzyskania pozwolenia na wykonanie określonego obiektu lub robót budowlanych.
    9. Stwierdzanie wygaśnięcia lub uchylenia decyzji o pozwoleniu na budowę.
    10. Rozstrzyganie o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub nieruchomości oraz warunkach korzystania z tego budynku, lokalu lub nieruchomości.
    11. Wydawanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych.
    12. Sprawowanie nadzoru urbanistyczno-budowlanego nad zgodnością zagospodarowania terenu z ustaleniami wynikającymi z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz wymaganiami ochrony środowiska.
    13. Sprawowanie nadzoru techniczno-budowlanego i zapewnienia warunków bezpieczeństwa ludzi i mienia w projektach.
    14. Sprawowanie nadzoru i kontroli w sprawach dotyczących:
  8. zgodności rozwiązań architektoniczno-budowlanych z przepisami techniczno-budowlanymi, obowiązującymi Polskimi Normami oraz zasadami wiedzy technicznej,
  9. właściwego wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie.
    1. Kontrolowanie posiadania przez osoby wykonujące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie uprawnień do pełnienia tych funkcji oraz zaświadczenia o wpisie na listę członków izby samorządu zawodowego.
    2. Przygotowywanie i przekazywanie do ministerstwa wniosków o dokonanie odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych.
    3. Prowadzenie spraw związanych z udzielaniem bądź odmową zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych.
    4. Nakładania na inwestora obowiązku ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego, a także zapewnienia nadzoru autorskiego.
    5. Prowadzenie rejestru decyzji - pozwoleń na budowę, zgłoszeń robót budowlanych oraz decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowych.
    6. Wykonywanie pozostałych obowiązków organu administracji architektoniczno-budowlanej, w tym m.in.:
  10. przekazywanie Powiatowemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego kopii decyzji i 1 egz. dokumentacji, postanowień i zgłoszeń wynikających z przepisów prawa budowlanego oraz zawiadamianie organu nadzoru budowlanego o stwierdzonych nieprawidłowościach przy wykonywaniu robót budowlanych lub utrzymaniu obiektów budowlanych,
  11. uczestnictwo na wezwanie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w czynnościach kontrolnych oraz udostępnianie wszelkich dokumentów i informacji związanych z tymi czynnościami,
  12. uzgadnianie z Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego w miarę potrzeb, planów kontroli i prowadzenie wspólnych działań kontrolnych,
  13. rejestrowanie dzienników budów,
  14. przekazywanie kopii decyzji o pozwoleniu na budowę do wiadomości organom, które wydały decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu,
  15. przekazywanie kopii decyzji o pozwoleniu na budowę i rozbiórkę, zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu lub jego części, do organu podatkowego właściwego w sprawach podatku od nieruchomości,
  16. współpraca i współdziałanie z innymi wydziałami, jednostkami, organami w sprawach z zakresu prawa budowlanego.
    1. Uzgadnianie rozwiązań projektowych obiektów usytuowanych na terenach zamkniętych w zakresie elewacji obiektów budowlanych projektowanych od strony dróg, ulic, placów i innych miejsc publicznych.
    2. Potwierdzanie spełnienia wymagań samodzielnego lokalu mieszkalnego dla celów ustanowienia odrębnej własności lokali.
    3. Potwierdzanie powierzchni użytkowej i wyposażenia technicznego domu jednorodzinnego dla celów dodatku mieszkaniowego.
    4. Współdziałanie z Zarządem w celu wyrażenia opinii do projektu studium lub planu zagospodarowania przestrzennego.
    5. Obsługa powiatowej komisji urbanistyczno-architektonicznej.
    6. Przeprowadzanie postępowań i przygotowywanie decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej.
    7. Prowadzenie postępowania (z zakresu ochrony środowiska) w sprawie inwestycji na terenie Natura 2000  oraz  oddziaływujących na środowisko.
    8. Prowadzenie rejestrów Ekoportal, BIP, RWDZ.
    9. Uzgadnianie usytuowania projektowanych obiektów budowlanych na terenach zamkniętych.
    10. Uzgadnianie z wojewódzkim konserwatorem zabytków pozwoleń na budowę lub rozbiórkę, w stosunku do obiektów budowlanych objętych ochroną konserwatorską.
    11. Nakładanie obowiązku geodezyjnego wyznaczenia obiektu w terenie i sporządzenia geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej.
    12. Przekazywanie danych ewidencyjnych i opisowych budynku, w oparciu o ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę,  do Wydziału Geodezji i Kartografii.
    13. Sporządzanie sprawozdań o ruchu budowlanym dla Urzędu Statystycznego (miesięczne i kwartalne) i Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego (półroczne) oraz przesyłanie prowadzonych rejestrów do Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego.
    14. Sporządzanie sprawozdań z wydanych decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej.
    15. Opiniowanie projektów złożonych do Zespołu Uzgadniania Dokumentacji Projektowej.
 

W zakresie gospodarki nieruchomościami:

  • Gospodarka nieruchomościami – BNŚ-GN:
  1. Prowadzenie spraw z zakresu gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa oraz Powiatu Gorzowskiego:
    1. wyrażanie zgody na przeprowadzanie przyłączy elektrycznych, gazowych, kanalizacyjnych, wodociągowych i telefonicznych oraz na dysponowanie na cele budowlane nieruchomościami Skarbu Państwa i Powiatu Gorzowskiego
    2. przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
    3. przekazywanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste,
    4. przekazywanie nieruchomości w trwały zarząd i wygaszanie trwałego zarządu,
    5. nabywanie nieruchomości do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu Gorzowskiego,
    6. zbywanie nieruchomości z zasobu nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu Gorzowskiego,
    7. dzierżawienie, najmowanie, użyczanie i zamiana nieruchomości,
    8. organizowanie przetargów i rokowań na sprzedaż i dzierżawę nieruchomości
    9. ustalanie i aktualizowanie opłaty rocznych z tytułu użytkowania wieczystego
      i trwałego zarządu,
    10. ustanawianie służebności gruntowych i przesyłu,
    11. przejmowanie do zasobu Skarbu Państwa nieruchomości od spółek niezarejestrowanych w KRS,
    12. gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa stanowiącymi wody stojące,
    13. regulowanie stanów prawnych nieruchomości Skarbu Państwa (komunalizacja, wody płynące, drogi),
    14. regulowanie stanów prawnych nieruchomości zajętych pod drogi powiatowe.
  2. Prowadzenie postępowań dotyczących wywłaszczeń i ograniczania sposobu korzystania
    z nieruchomości oraz ustalanie odszkodowań z tego tytułu.
  3. Ustalanie odszkodowań za nieruchomości nabyte z mocy prawa pod drogi publiczne na podstawie specustawy drogowej.
  4. Przeprowadzanie rozpraw administracyjnych w zakresie prowadzonych postępowań.
  5. Opiniowanie dokumentów planistycznych gmin.
  6. Opiniowanie i uzgadnianie decyzji lokalizacji celu publicznego.
  7. Wystawianie zaświadczeń do celów wieczystoksięgowych o spłacie należności
    z tytułu nabycia nieruchomości.
  8. Prowadzenie postępowań dotyczących powołania biegłych (m. in. rzeczoznawców, geodetów).
  9. Przeprowadzanie wizji w terenie na nieruchomości, odnośnie których prowadzone jest postępowanie.
  10. Sprawozdawczość z gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa i Powiatu Gorzowskiego.
  11. Planowanie i sprawozdawczość z budżetu w zakresie gospodarki nieruchomościami.
  12. Wystawianie faktur z tytułu sprzedaży, dzierżawy, najmu oraz użytkowania wieczystego.
  13. Sporządzanie wykazu do Krajowego Zasobu Nieruchomości.
  14. Tworzenie i prowadzenie rejestrów nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu Gorzowskiego, w tym nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste oraz trwały zarząd.
  15. Przygotowanie na potrzeby Wydziału finansowo - księgowego wykazów opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego, przekształcenia prawa uzytkowania wieczystego w prawo własności oraz trwałego zarządu.
  16. Sporządzanie uchwał Zarządu Powiatu i Rady Powiatu Gorzowskiego.
  17. Udzielanie interesantom informacji i porad z zakresu gospodarki nieruchomościami.
  • Ochrona gruntów rolnych i rekultywacja – BNŚ-OG:
    1. Prowadzenie spraw w zakresie rekultywacji gruntów.
    2. Prowadzenie spraw dotyczących nadawania działek dożywotnich.
    3. Prowadzenie spraw dotyczących uwłaszczenia działek siedliskowych.
    4. Prowadzenie spraw związanych z wyłączeniem gruntów rolnych z produkcji rolnej.
    5. Uzgadnianie projektów decyzji o warunkach zabudowy lub lokalizacji inwestycji celu publicznego w zakresie ochrony gruntów rolnych.
    6. Stwierdzenie wygaśnięcia decyzji dot. użytkowania gruntów przez Spółdzielnie Rolnicze, osoby fizyczne i inne niepaństwowe jednostki organizacyjne oraz przekazywanie mienia do Zasobu Nieruchomości Rolnych.
    7. Prowadzenie postępowań dotyczących powoływania biegłych geodetów.
    8. Prowadzenie rejestrów korespondencji.
    9. Sporządzanie sprawozdań i informacji.
    10. Archiwizacja dokumentacji.
 

W zakresie Ochrony Środowiska BNŚ-OŚ:

  1. Zadania wynikające z ustawy Prawo ochrony środowiska:
    1. sporządzanie i przedstawianie radzie powiatowego programu ochrony środowiska oraz sprawozdań z jego wykonania,
    2. przygotowywanie opinii do projektu uchwały zarządu województwa w sprawie programu ochrony powietrza, mającego na celu osiągnięcie poziomów dopuszczalnych substancji w powietrzu oraz pułapu stężenia ekspozycji,
    3. przygotowywanie opinii do projektu uchwały zarządu województwa w sprawie programu ochrony powietrza, mającego na celu osiągnięcie poziomów docelowych substancji w powietrzu.
    4. przygotowywanie opinii do projektu uchwały sejmiku województwa w sprawie planu działań krótkoterminowych, mających na celu zmniejszenie ryzyka wystąpienia przekroczeń i ograniczenie skutków i czasu trwania zaistniałych przekroczeń,
    5. przygotowywanie opinii do projektu uchwały zarządu województwa w sprawie ograniczenia lub zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw,
    6. prowadzenie spraw dotyczących identyfikacji potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi, w tym sporządzanie i aktualizacja wykazu potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi, w tym prowadzenie wykazu tych zanieczyszczeń,
    7. przygotowywanie opinii dotyczącej projektu planu remediacji w odniesieniu do zanieczyszczenia gruntów wykorzystywanych na cele rolne,
    8. wydawanie decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu,
    9. przygotowywanie projektu uchwały ograniczającej lub zakazującej używania jednostek pływających lub niektórych ich rodzajów na określonych zbiornikach powierzchniowych wód stojących oraz płynących, jeżeli jest to konieczne do zapewnienia odpowiednich warunków akustycznych na terenach przeznaczonych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe,
    10. przygotowywanie projektu uchwały wyznaczającej obszary ciche w aglomeracji lub obszary ciche poza aglomeracją, uwzględniając szczególne potrzeby ochrony przed hałasem tych obszarów i podając wymagania zapewniające utrzymanie poziomu hałasu co najmniej na istniejącym poziomie,
    11. przygotowywanie programu ochrony środowiska przed hałasem dla terenów, na których poziom hałasu przekracza poziom dopuszczalny,
    12. przygotowywanie projektu uchwały wyznaczającej obszar ograniczonego użytkowania dla oczyszczalni ścieków, składowiska odpadów komunalnych, kompostowni, trasy komunikacyjnej, lotniska, linii i stacji elektroenergetycznej, obiektów sieci gazowej oraz instalacji radiokomunikacyjnej, radionawigacyjnej i radiolokacyjnej, dla których nie mogą być dotrzymane standardy jakości środowiska poza ich terenem,
    13. dokonywanie analizy wyników pomiarów, o których mowa w art. 147 ust. 1, 2 i 4 ustawy POŚ, w celu systematycznej kontroli wielkości emisji lub innych warunków korzystania ze środowiska,
    14. nakładanie w drodze decyzji na prowadzącego instalację lub użytkownika urządzenia obowiązku prowadzenia w określonym czasie pomiarów wielkości emisji, jeżeli z przeprowadzonej kontroli wynika, że nastąpiło przekroczenie standardów emisyjnych,
    15. przyjmowanie zgłoszeń instalacji, z których emisja nie wymaga pozwolenia, mogących negatywnie oddziaływać na środowisko,
    16. ustalanie w drodze decyzji wymagań w zakresie ochrony środowiska dotyczących eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, o ile jest to uzasadnione koniecznością ochrony środowiska,
    17. nakładanie w drodze decyzji na zarządzającego drogą, linią kolejową, linią tramwajową, lotniskiem lub portem obowiązku prowadzenia w określonym czasie pomiarów poziomów substancji lub energii w środowisku wprowadzanych w związku
      z eksploatacją tych obiektów
    18. prowadzenie spraw związanych z wydawaniem pozwoleń: zintegrowanych, na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza oraz na wytwarzanie odpadów,
    19. dokonywanie analizy warunków pozwoleń zintegrowanych,
    20. zobowiązanie w drodze decyzji podmiotu prowadzącego instalację, który korzysta ze środowiska do sporządzenia i przedłożenia przeglądu ekologicznego, w razie stwierdzenia okoliczności wskazujących na możliwość negatywnego oddziaływania instalacji na środowisko,
    21. wydawanie decyzji nakładającej na podmiot negatywnie oddziałujący na środowisko obowiązku ograniczenia oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia oraz przywrócenia środowiska do stanu właściwego,
    22. sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie przewidzianym dla starosty,
    23. opiniowanie zadań realizowanych przez powiat z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej ze środków pochodzących z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska  administracyjnych kar pieniężnych.
  2. Zadania wynikające z ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko:
    1. prowadzenie publicznie dostępnych wykazów danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie oraz udostępnianie ich w Biuletynie Informacji Publicznej,
    2. wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w przypadku scalania, wymiany lub podziału gruntów,
    3. udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie na zasadach określonych w ustawie.
  3. Zadania wynikające z ustawy o odpadach:
    1. opiniowanie wojewódzkiego planu gospodarki odpadami  w zakresie wyznaczonego w nim miejsca magazynowania odpadów dla zatrzymanych przez Krajową Administrację Skarbową, Straż Graniczną, Policję, Inspekcję Transportu Drogowego oraz organy Inspekcji Ochrony Środowiska pojazdów wraz z odpadami,
    2. wydawanie decyzji zezwalających na zbieranie i na przetwarzanie odpadów,
    3. przekazywanie decyzji w zakresie gospodarki odpadami oraz innych decyzji wydawanych na podstawie ustawy o odpadach marszałkowi województwa – w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna, w celu umieszczenia ich w BDO,
    4. nakładanie na sprawcę wypadku obowiązku dotyczącego gospodarowania odpadami z wypadków, w tym obowiązek przekazania ich wskazanemu posiadaczowi odpadów, na zasadach określonych w ustawie o odpadach.
  4. Zadania wynikające z ustawy odpadach wydobywczych:
    1. zatwierdzanie w drodze decyzji programu gospodarowania odpadami wydobywczymi.
    2. analiza przedkładanego przez posiadacza odpadów wydobywczych przeglądu programu gospodarowania odpadami.
    3. analiza informacji o planowanych zmianach w programie gospodarowania odpadami wydobywczymi oraz ewentualne wnoszenie sprzeciwu,
    4. analiza informacji o wynikach dokonanego przeglądu klasyfikacji obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych przed złożeniem wniosku o zgodę na zamknięcie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych,
    5. wydawanie zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
  5. Zadania wynikające z ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych:
    1. wydawanie zezwoleń na emisję gazów cieplarnianych,
    2. dokonywanie analizy zezwolenia na emisję gazów cieplarnianych w przypadku zmiany, cofnięcia albo wygaśnięcia pozwolenia zintegrowanego lub pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, i wszczynanie z urzędu postępowania w sprawie odpowiednio wygaśnięcia albo zmiany zezwolenia, jeżeli w wyniku dokonanych ustaleń zostanie stwierdzone ustanie przesłanek uczestnictwa instalacji w systemie albo potrzeba zmiany tego zezwolenia,
    3. zatwierdzanie, w drodze decyzji raportu w zakresie udoskonaleń w metodyce monitorowania, zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 69 ust. 1 rozporządzenia Komisji (UE) nr 601/2012 oraz raportu w zakresie udoskonaleń w metodyce monitorowania, o którym mowa w art. 69 ust. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 601/2012.
  6. Zadania wynikające z ustawy o ochronie przyrody:
    1. wpis do rejestru zwierząt gatunków wymienionych w załącznikach A i B rozporządzenia Rady (WE) nr 338/97 z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze regulacji handlu nimi, zaliczonych do płazów, gadów, ptaków lub ssaków i wydawanie zaświadczeń w tym zakresie,
    2. wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości będących własnością gminy,
    3. przyjmowanie informacji o usuniętych złomach lub wywrotach,
    4. przeprowadzanie oględzin, potwierdzających, że drzewa lub krzewy stanowią złom lub wywrot,
    5. naliczanie i pobieranie opłat za usunięcie drzew lub krzewów,
    6. wymierzanie administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie drzewa lub krzewu bez wymaganego zezwolenia; usunięcie drzewa lub krzewu bez zgody posiadacza nieruchomości; zniszczenie drzewa lub krzewu; uszkodzenie drzewa spowodowane wykonywaniem prac w obrębie korony drzewa; usunięcie drzewa bez dokonania zgłoszenia.
  7. Zadania wynikające z ustawy o transporcie kolejowym:
    1. wydawanie decyzji o usunięciu drzew lub krzewów utrudniających widoczność sygnałów i pociągów lub eksploatację urządzeń kolejowych albo powodujących zaspy śnieżne,
    2. wydawanie zgody na odstępstwo od odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 54 ustawy o transporcie kolejowym.
  8. Zadania wynikające z ustawy o ochronie zwierząt:
    1. podejmowanie działań na rzecz ochrony zwierząt, współdziałając w tym zakresie z odpowiednimi instytucjami i organizacjami krajowymi i międzynarodowymi,
    2. współdziałanie z samorządem lekarsko-weterynaryjnym oraz z innymi instytucjami i organizacjami społecznymi, których statutowym celem działania jest ochrona zwierząt,
    3. wydawanie opinii w sprawie pozyskiwania zwierząt wolno żyjących (dzikich) w celu preparowania ich zwłok w celu naukowym, dydaktycznym lub edukacyjnym.
  9. Zadania wynikające z ustawy Prawo łowieckie:
    1. wyrażanie zgody, na okres do 6 miesięcy, na przetrzymywanie zwierzyny, osobie, która weszła w posiadanie zwierzyny w wyniku osierocenia, wypadku lub innego uszkodzenia ciała zwierzyny, mając na uwadze potrzebę podjęcia koniecznej opieki i leczenia,
    2. wydawanie zezwoleń na hodowanie lub utrzymywanie chartów rasowych lub ich mieszańców,
    3. przyjmowanie oświadczeń o zakazie wykonywania polowania,
    4. wydzierżawianie obwodów łowieckich polnych na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego,
    5. ustalanie czynszu dzierżawnego oraz jego podział między nadleśnictwami i gminami,
    6. wydawanie decyzji na odłów lub odstrzał redukcyjny zwierzyny w przypadkach szczególnego zagrożenia w prawidłowym funkcjonowaniu obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej, w uzgodnieniu z Polskim Związkiem Łowieckim.
  10. Zadania wynikające z ustawy o rybactwie śródlądowym:
    1. wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego,
    2. zezwalanie na przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wody płynącej lub na ustawianie sieciowych rybackich narzędzi połowowych na wodach śródlądowych żeglownych na szlaku żeglownym lub w bezpośrednim jego sąsiedztwie,
    3. rejestracja sprzętu pływającego, służącego do rybactwa lub amatorskiego połowu ryb,
    4. prowadzenie spraw dotyczących Społecznej Straży Rybackiej.
  11. Zadania wynikające z ustawy o lasach:
    1. pełnienie nadzoru nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa.
    2. powierzanie nadleśniczemu Lasów Państwowych, w drodze porozumienia, prowadzenia w imieniu starosty spraw z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną, w tym wydawanie decyzji administracyjnych w pierwszej instancji,
    3. określanie, w drodze decyzji zadań właścicieli lasów, w zakresie wykonywania zabiegów profilaktycznych i ochronnych zapobiegających powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożarów oraz zapobieganiu, wykrywaniu i zwalczaniu nadmiernie pojawiających i rozprzestrzeniających się organizmów szkodliwych oraz ochrony gleby i wód leśnych,
    4. zarządzanie w drodze decyzji, w razie wystąpienia organizmów szkodliwych w stopniu zagrażającym trwałości lasów, wykonania na koszt nadleśnictw, zabiegów  zwalczających i ochronnych w lasach zagrożonych, niestanowiących własności Skarbu Państwa,
    5. wydawanie decyzji w sprawie przyznania środków z budżetu państwa na pokrycie kosztów zagospodarowania i ochrony, związanych z odnowieniem lub przebudową drzewostanu w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa, w których wystąpiły szkody  spowodowane pyłami lub gazami przemysłowymi w przypadku braku możliwości ustalenia sprawcy szkody, względnie  szkody spowodowane klęskami  żywiołowymi,
    6. wydawanie decyzji w sprawie zmiany lasu na użytek rolny w przypadkach szczególnie uzasadnionych potrzeb właścicieli lasów,
    7. wydawanie decyzji w sprawie przyznania dotacji z budżetu Państwa na całkowite lub częściowe pokrycie kosztów zalesienia gruntów,
    8. dokonywanie oceny udatności upraw leśnych najpóźniej w piątym roku od zalesienia gruntu rolnego, jeżeli zalesienia gruntu dokonano na podstawie przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej lub na podstawie przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, lub na podstawie przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020,
    9. cechowanie drewna w lasach niestanowiących Własności Skarbu Państwa,
    10. uznanie w drodze decyzji, po uzgodnieniu z właścicielem lasu i po zasięgnięciu opinii rady gminy lasu za ochronny lub pozbawienia go tego charakteru – w odniesieniu do lasów innych niż lasy stanowiące własność Skarbu Państwa,
    11. określanie zadań na podstawie inwentaryzacji stanu lasów z zakresu gospodarki leśnej dla lasów rozdrobnionych o powierzchni do 10 ha, niestanowiących własności Skarbu Państwa,
    12. zlecanie sporządzenia uproszczonego planu urządzenia lasu dla lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa, należących do osób fizycznych i wspólnot gruntowych,
    13. zlecanie sporządzenia inwentaryzacji stanu lasu, dla lasów rozdrobnionych  o powierzchni do 10 ha niestanowiących własności Skarbu Państwa,
    14. zatwierdzenie uproszczonego planu urządzenia lasu.
    15. wydawanie decyzji w sprawie niezgodnego z uproszczonym planem urządzania lasu pozyskania drewna w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa, w przypadkach losowych, na wniosek właściciela,
    16. nakazywanie, w drodze właścicielowi lasu niestanowiącego własności Skarbu Państwa, gdy nie wykonuje obowiązków określonych w art. 13 ustawy o lasach albo nie wykonuje zadań zawartych w uproszczonym planie urządzenia lasu lub decyzji, o której mowa w art. 19 ust. 3 tej ustawy,
    17. wydawanie zaświadczeń, dotyczących objęcia gruntów uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy o lasach, wydawaną na podstawie inwentaryzacji stanu lasów.
  12. Zadania wynikające z ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia:
    1. naliczanie ekwiwalentu właścicielom zalesionych gruntów za wyłączenie gruntu z upraw rolnych i prowadzenie uprawy leśnej,
    2. przekazanie w drodze decyzji praw i obowiązków w przypadku sprzedaży gruntu, na którym znajduje się uprawa leśna na nabywcę gruntu,
    3. wydawanie decyzji o wstrzymaniu wypłaty ekwiwalentu, po stwierdzeniu, że uprawa leśna jest prowadzona niezgodnie z planem zalesienia, a następnie uproszczonym planem urządzania lasu,
    4. wstrzymywanie wypłaty oraz nakazywanie zwrotu pobranego ekwiwalentu wraz z odsetkami ustawowymi, w przypadku celowego zniszczenia uprawy,
    5. dokonywanie oceny udatności upraw – pierwszej po upływie 2 lat od zalesienia gruntu rolnego, następnych – co 3 lata.
  13. Zadania wynikające z ustawy Prawo wodne:
    1. przygotowywanie projektu uchwały rady powiatu ustanawiającej strefę ochronną urządzeń pomiarowych służb państwowych, na wniosek właściwej służby państwowej, określając zakazy, nakazy lub ograniczenia oraz obszary, na których obowiązują,
    2. zatwierdzanie w drodze decyzji statutu spółki wodnej,
    3. ustalanie w drodze decyzji wysokości i rodzaju świadczeń na rzecz spółki wodnej przez osoby fizyczne lub prawne niebędące członkami spółki wodnej oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które odnoszą korzyści z urządzeń spółki wodnej lub przyczyniają się do zanieczyszczenia wody, dla której ochrony spółka wodna została utworzona.
    4. prowadzenie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych.
  14. Zadania wynikające z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych:
    1. zapewnienie prowadzenia co 3 lata okresowych badań poziomu skażenia gleb i roślin na gruntach położonych na obszarach ograniczonego użytkowania, istniejących wokół zakładów przemysłowych.
  15. Zadania wynikające z ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska:
    1. przygotowywanie projektu uchwały rady powiatu w sprawie określania kierunków działania wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska w celu zapewnienia na danym obszarze należytej ochrony środowiska,
    2. kierowanie wniosku do wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o podjęcie należących do jego zadań i kompetencji działań zmierzających do usunięcia bezpośredniego zagrożenia środowiska, gdy podjęcie działań wykracza poza zadania i kompetencje odpowiednio starostwa.
  16. Zadania pozostałe - przygotowywanie wniosków o wydanie przez wójta, burmistrza zezwolenia na usunięcie drzew i krzewów rosnących na terenie nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa w gospodarowaniu Starosty Gorzowskiego.

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Powiat Gorzowski
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2022-10-12
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Paweł Dąbrowski
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2022-10-12 10:55:52
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Administrator Systemu
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2022-10-14 11:10:38
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Administrator Systemu
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2022-10-14 11:10:38
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
944 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »