ˆ

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

Blok przełączania pomiędzy informacjami aktualnymi i archiwalnymi

Lista informacji

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

Data wprowadzenia informacji do BIP: 2016-12-13 10:43:22

Akapit nr 1 - brak tytułu

ZANIM KUPISZ – warto zapoznać się z niniejszym artykułem
 
Żeby uniknąć nie przemyślanego zakupu konsument powinien przede wszystkim:
Dokładnie określić potrzeby swoje i swojej rodziny
  • jakie funkcje ma spełniać kupowany towar,
  • na jakich parametrach użytkowych najbardziej nam zależy,
  • jakie powinny być np. jego wymiary, wygląd, kolor, itp.
 
Warto jest wcześniej, nie nastawiając się na żadne konkretne rozwiązania:
- obejrzeć różne oferowane artykuły,
- przeczytać dołączone do nich instrukcje,
- sprawdzić warunki gwarancji,
- wypytać sprzedawców o szczegóły działania,
- sprawdzić, jaka jest opinia o jakości danych produktów,
- porównać ceny w różnych punktach sprzedaży,
Czyli po prostu zdobyć wiedzę w dziedzinie, w którą zamierzamy zainwestować pieniądze.
 
Pamiętaj też:
  • prawdziwa „okazja” to rzadkość; zanim skorzystasz z „promocji” – sprawdź, czy nie kosztuje Cię ona więcej niż zwykła sprzedaż w innym sklepie;
  • jeśli decydujesz się na zakup, któremu towarzyszy umowa kredytowa, musisz bardzo dokładnie zapoznać się z warunkami kredytu, ustalić jakich kosztów musisz się spodziewać (zgodnie z przepisami, całkowity koszt powinien być konsumentowi jasno podany przed zawarciem umowy) i porównać je z kosztami innego sposobu pozyskania pieniędzy na ten zakup;
  • często, choć nie zawsze, niska cena jest pochodną niskiej jakości; czasem warto zapłacić  trochę więcej i mieć pewność, że dany towar będzie służył dłużej i bardziej niezawodnie.
 
Warto też porównać, jakie warunki umowy oferują nam różni sprzedawcy. 
Niektórzy z nich oferują dodatkowe udogodnienia dla konsumentów, np.:
  • sprzedaż na raty,
  • bezpłatny transport,
  • możliwość zwrotu zakupionego niewadliwego,  ale też nie używanego towaru, zwykle w ciągu kilku dni (możliwość rozmyślenia się przez konsumenta).
Przed podjęciem decyzji o zakupie, warto sprawdzić te możliwości i wziąć je pod uwagę, jako istotne elementy umowy.
 
Dodatkowym udogodnieniem dla konsumenta jest udzielenie gwarancji, a w takim przypadku należy zwracać uwagę:
  • Na ile czasu gwarant (producent, sprzedawca lub importer) udziela gwarancji. Trzeba pamiętać, że w ciągu 2 lat od wydania towaru można reklamować towar niezgodny z umową (tj. wadliwy) u sprzedawcy. Jeżeli więc gwarancja jest udzielona na okres krótszy niż 2 lata, to raczej nie jest to korzystne dla konsumenta.
  • Czy gwarant faktycznie za coś odpowiada, czy być może wymieniając w dokumencie gwarancyjnym uszkodzenia i usterki, które nie są objęte gwarancją, chce przekonać konsumenta, że nie powinien w ogóle składać reklamacji.
  • Czy w gwarancji przewidziano możliwość wymiany towaru na nowy, jeśli usterki się powtarzają. Często gwaranci nie przewidują takiej możliwości, co w praktyce oznacza, że dany towar będzie naprawiany po każdorazowym wystąpieniu usterki – być może w nieskończoność, a konsument musi użytkować bubla, bo nie może żądać nowego egzemplarza, ani odstąpić od umowy. W takiej sytuacji lepiej jest nie korzystać z gwarancji, ale od razu złożyć reklamację do sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową ( bo zgodnie z przepisami nawet, jeśli na towar udzielona została gwarancja – konsument nie musi z niej korzystać; może natomiast skorzystać z odpowiedzialności sprzedawcy za zgodność towaru z umową).
  • Czy wskazane w dokumencie gwarancyjnym punkty serwisowe znajdują się w pobliżu miejsca zamieszkania – w przeciwnym przypadku może się okazać, że aby skorzystać z gwarancji trzeba wysłać towar na drugi koniec Polski.
  • Czy warunkiem skorzystania z gwarancji nie jest zatrzymanie oryginalnego opakowania – dla konsumenta mającego małe mieszkanie przechowywanie zwłaszcza dużych pudeł, może stanowić problem.
 
Pamiętaj: gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających  z niezgodności towaru z umową.
 
I na koniec warto sprawdzić wiarygodność reklam i innych informacji podawanych przez sprzedawcę lub producenta towaru.
 
 
Zatem życzę wszystkim udanych zakupów.   

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację: Powiat Gorzowski
Osoba, która wytworzyla informację: Powiat Gorzowski Data wytworzenia informacji: 2016-12-01 00:00:00
Osoba, która odpowiada za treść: Powiat Gorzowski Data wprowadzenia do BIP 2016-12-13 10:43:22
Wprowadził informację do BIP: Administrator Systemu Data udostępnienia informacji: 2016-12-13 10:49:33
Osoba, która zmieniła informację: Administrator Systemu Data ostatniej zmiany: 2016-12-13 10:49:33
Artykuł był wyświetlony: 1748 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
ˆ

Nagłówek strony

  • BIP
  • Godło RP
Herb Powiatu

Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwa Powiatowego w Gorzowie Wielkopolskim
ˆ

Ustawienia dostępności

Zmiana wielkości treści w serwisie
Zmiana kontrastu serwisu